Ieder kind op ons kindcentrum verdient onze zorg. Deze zorg wordt gevormd vanuit de gouden driehoek IKC-ouder-kind , waarin oog is voor onze kernwaarden: samen, eigenaarschap, betekenisvol, vernieuwend.
De driehoek IKC-ouders-kind is cruciaal voor een optimale ontwikkeling van kinderen. De betrokkenheid van ouders is bevorderlijk voor het leren en welbevinden van kinderen.
Om een gedeelde verantwoordelijkheid te kunnen waarborgen zijn er korte lijnen tussen het IKC, de ouders en de kinderen nodig, zodat de kinderen op de juiste manier begeleid kunnen worden bij ondersteuningsvragen.
Wij werken op een planmatige en cyclische werkwijze waarbij we de volgende zeven uitgangspunten toepassen.
De zeven uitgangspunten bieden een kader. We streven ernaar alle uitgangspunten tot hun recht te laten komen binnen een cyclisch proces. Het werken volgens de zeven uitgangspunten kunnen een omslag in denken betekenen, zoals:
Kinderen die uitvallen op leer- of emotioneel gebied bieden we werk op maat aan. Veelal zal deze ondersteuning in de groep plaatsvinden.
Er zijn ook kinderen die juist meer uitdaging nodig hebben. Sinds oktober 2015 is er met de scholen van UN1EK in Maassluis een zogenaamde topklas georganiseerd. Kinderen, die aan bepaalde eisen voldoen kunnen hiervoor via het ondersteuningsteam middels een arrangement aangemeld worden. Een dag in de week komen de kinderen op IKC De Regenboog bij elkaar en ontvangen daar uitdagend onderwijs op hun niveau. De opdrachten maken ze af op hun eigen locatie.
Op IKC Het Balkon is een groeiklas voor kinderen, die meer leerstof aankunnen, maar niet in aanmerking komen voor de topklas. In de groeiklas leren de kinderen Spaans en werken ze samen aan projecten.
Externe deskundigen
Aan IKC Het Balkon is een aantal externe deskundigen verbonden die de medewerkers, kinderen, ouders en de zorgcoördinatoren kunnen ondersteunen.
Bekijk meer bij Integraal aanbod.